A működési elv alapja a vonzás és a taszítás
A villanymotorok gépesített világunk nélkülözhetetlen részévé váltak. Egyetlen gép sem működne villanymotor nélkül. A motor belsejében tulajdonképpen egy nagyon egyszerű dolog történik: az elektromos energia mechanikus energiává alakul át.
Mit szólnánk egy kis elmélethez? Ez egy villanymotor:
A motor egy rögzített állandó mágnesből (állórész), egy forgó elektromágnesből (forgórész), egy áramirányítóból (kommutátor), szénkefékből és csatlakozó kapcsokból áll:
Az áram bekapcsolásakor a forgórész mágnesessé válik. Ha a forgórész és az állórész azonos pólusai vannak egymással szemben, akkor taszítani fogják egymást. A forgórész elfordul a déli pólustól és az északi pólus fogja vonzani. Vagyis forog!
Most jön a képbe a kommutátor. Ha a forgórész elérte az északi pólust, akkor az áramirányító megváltoztatja az áram irányát a forgórészben. Ekkor a pólusok megfordulnak. Így az északi pólus taszítani, míg a déli pólus újból vonzani fog.
Az áramirányító ekkor újból megváltoztatja az áramlási irányát és ez a folyamat ismétlődik.
2 pólusú, 4 pólusú vagy szénkefe nélküli motor – melyik motor a legerősebb?
2 pólusú motor (2 állórész, 2 szénkefe) |
2 pólusú motor A 2 pólusú motorba – amint a nevéből is kiderül – 2 pólus és 2 szénkefe van beépítve. Előnye: a 2 pólusú motor a legrégebbi és legkedvezőbb változat a piacon. Hátránya: a forgórész a szénkefékkel megállhat. Ha a forgórész megáll az állórészek között, akkor fennáll annak a kockázata, hogy a motor leég. Ennek ellenére ez a motortípus nagyon kedvelt a kis akkumulátoros csavarozók esetében, melynek előnye az alacsony tömeg. |
4 pólusú motor (4 szénkefe, 4 állórész) |
4 pólusú motor A 4 pólusú motorba 4 pólus és 4 szénkefe van beépítve. Ma már igen elterjedt a piacon, évek óta használják. Előnye: a 4 szénkefének és a 4 állórésznek köszönhetően a forgórész nem állhat meg, mert az egyik szénkefe mindig érintkezik az állórésszel. Ezáltal a motor tovább fordul és jelentősen csökken a motor leégésének veszélye. További előnye, hogy feleződik az állórészek használata, mivel a kopás kettő helyett négy állórészre oszlik el. Így normál használat esetén már nem kell állórészt cserélni. Hátránya: a 4 pólusú gépek beszerzési ára magasabb. |
Kefe nélküli motor (nincs szénkefe és állórész) |
Kefe nélküli motor A kefe nélküli motor a legújabb technológia a piacon, amely egyre népszerűbbé válik. Előnye: ebben a motorban állórész és szénkefe sincs. A forgórész szabadon van a mágnesek között anélkül, hogy megérintené azokat. Ezért ennél a motornál nincs kopás. Léteznek kefe nélküli motorral szerelt akkumulátoros készülékek is. Hátránya: a kefe nélküli motor a legdrágább változat, még nem igazán terjedt el a piacon. |
Ez a cikk először a Würth Ausztria Online Magazinban jelent meg.
Forrás:https://news.wuerth.at/motor/
Szerző: Ingrid Reichenauer